Orașul ca Sală de Clasă: Perspective inovatoare din partea tinerilor

Categorie: Știri

Orașul ca Sală de Clasă: Perspective inovatoare din partea tinerilor

Orașele se dezvoltă continuu, însă uneori pierd din vedere nevoile comunității. Ce se întâmplă atunci când tinerii sunt implicați direct în procesul de regândire a spațiilor urbane? Se nasc idei inovatoare, soluții practice și o viziune proaspătă asupra orașului.

Proiectul HUB-IN, inițiativă europeană finanțată prin Orizont 2020, a transformat Brașovul într-un laborator urban dedicat tinerilor. Cele două ediții ale programului inovator „Orașul ca Sală de Clasă”, desfășurate în 2023 și 2024, le-au oferit elevilor oportunitatea de a analiza problemele spațiului public și de a propune soluții sustenabile pentru revitalizarea acestuia.

Problemele identificate de participanți

Elevii și-au pus pălăria de exploratori urbani, analizând piațete și străzi din zona istorică a orașului: de la Apollonia Hirscher, Brassai, Sf. Ioan, Paul Richter, la zona După Ziduri și strada Alecu Russo. Printre principalele probleme observate se numără:

  • Lipsa de coerență și identitate: Multe spații nu au o funcționalitate clar definită, ceea ce le face mai puțin atractive și utilizabile.
  • Deficitul de zone de relaxare: Spațiile publice de odihnă sunt insuficiente sau amenajate necorespunzător pentru nevoile locuitorilor, ceea ce face ca timpul petrecut în oraș să nu fie suficient de confortabil sau plăcut.
  • Lipsa vegetației și a elementelor de umbrire: Piețele și străzile pietonale sunt expuse soarelui, fără vegetație sau structuri de umbrire.
  • Zone de tranzit neoptimizate pentru pietoni: Multe spații sunt utilizate exclusiv pentru deplasare, fără a facilita interacțiunea socială.
  • Siguranța pietonilor și a bicicliștilor: Fluxurile de circulație sunt insuficient delimitate, iar iluminarea publică este deficitară în anumite zone.

 

Propuneri și soluții ale participanților

Elevii și studenții au generat o serie de propuneri menite să transforme Brașovul într-un oraș mai prietenos pentru toți locuitorii săi:

  • Îmbunătățirea interacțiunii sociale, adaptabilitate la nevoile diversificate ale utilizatorilor: Prin bănci modulare, balansoare, șezlonguri ajustabile și scaune mobile, concepute pentru a încuraja socializarea.
  • Integrarea spațiilor verzi și a elementelor de umbrire: Plantarea de arbori și instalarea structurilor de protecție împotriva soarelui.
  • Promovarea mobilității sigure și sustenabile: Crearea unor trasee mai sigure pentru pietoni și bicicliști prin reducerea traficului motorizat în anumite zone.
  • Transformarea zonelor neutilizate în spații atractive și funcționale: Activarea malului stâng al pârâului Graft prin mobilier urban și spații destinate recreerii.
  • Crearea de spații educative și interactive: Biblioteci urbane, panouri cu povești locale și zone de lectură integrate în peisaj.

Importanța inițiativelor de acest tip

Orașele pot deveni mai prietenoase și incluzive prin implicarea directă a tinerilor. Inițiativa „Orașul ca Sală de Clasă” nu a fost doar un exercițiu educațional, ci și o oportunitate reală de a influența pozitiv comunitatea.

Următorii pași? Implementarea acestor idei poate transforma orașul într-un loc mai atractiv și funcțional pentru toți locuitorii săi. Vom înainta aceste propuneri Primăriei Municipiului Brașov, în speranța că vor fi luate în considerare pentru viitoarele proiecte de dezvoltare urbană. Data viitoare când vom traversa o piațetă, s-ar putea să ne bucurăm de o bancă sau un foișor minimalist, dovadă că viziunea tinerilor poate deveni realitate.

 

Translate »