Alături de Oscar, șarpele hoinar, elevii claselor primare din 11 orașe din România au contribuit pentru a 4-a oară la îmbunătățirea calității aerului și, implicit, a vieții cetățenilor
„OSCAR, ȘARPELE HOINAR” își propune să combată o serie de percepții negative privind siguranța în trafic și să promoveze modurile sustenabile de deplasare ca distractive și sănătoase. Un alt beneficiu provine din decongestionarea traficului și reducerea aglomerației în zonele adiacente școlilor. Elementul esențial al campaniei constă în continuarea activităților și la o lună după ce s-a încheiat campania, pentru ca procesul de educare al elevilor să fie de durată. Astfel, campania generează economii importante chiar și după finalizare.
Spre exemplu, în anul 2016 cantitatea de emisii de CO2 economisite a crescut de la 13.524 kg în timpul campaniei, până la 33.226 kg post-campanie. Nr. de km care nu au mai fost parcurși cu mașina a crescut de 78.625 km în timpul campaniei, până la 193.173 km post-campanie.
În perioada derulării campaniei, TSG a dus la o creștere a utilizării modurilor de transport sustenabil în Municipiul Brașov de până la 81%. TSG a generat schimbări de comportament și pe termen lung. Campania demonstrează că preferințele elevilor pentru transportul sustenabil au continuat să crească până la 84% la o lună după finalizarea campaniei.
«Chiar dacă acesta este ultimul an în care se derulează campania, conducerea școlii și cadrele didactice vor continua să orienteze elevii spre modalități sănătoase și revigorante de deplasare, urmărind și protecția calității mediului. Acțiunea noastră – „O zi fără mașină” – s-a transformat de fapt în două săptămâni fără mașini, fiind un adevărat succes în cadrul ultimei ediții TSG. La sfârșitul celor două săptămâni, elevii noștri au înregistrat un procent de 100% deplasări sustenabile. Vom continua acest demers pe tot parcursul anului școlar, incluzând astfel de acțiuni în graficul activităților extrașcolare și extra-curriculare», Dana MÂNDREANU, coordonator TSG în cadrul Școlii Gimnaziale nr. 30, Brașov.
Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin conștienți de mediul înconjurător și își dezvoltă aptitudini privind siguranța în deplasare și capacitatea de a anticipa acțiunile celorlalți participanți la trafic. În plus, mersul pe jos sau cu bicicleta contribuie la atingerea necesarului de mișcare fizică zilnică recomandată copiilor. Pe termen lung însă, campania țintește spre crearea unei percepții adaptate înțelesului copiilor, cu privire la ce înseamnă o comunitate sănătoasă, guvernată de libertatea de mișcare, de calitatea vieții și de independența față de mijloacele de transport motorizat.
«Schimbarea în comportamentul de deplasare este spectaculoasă. Unii părinți au declarat că ajutați de proiectul nostru, au căpătat încredere să-și lase copiii să călătorească cu mijloacele de transport în comun. Iar copiii se bucură că sunt independenți, chiar dacă trebuie să sune și ”să dea raportul” imediat cum ajung la școală.» Loredana PETCU, coordonator TSG în cadrul Școlii Gimnaziale nr. 13, Brașov.
Rezultatele obținute, precum și imagini din campania desfășurată în fiecare școală pot fi vizualizate pe site-ul campaniei:
www.trafficsnakegame.eu/romania/scoli.
***
Despre Traffic Snake Game
Traffic Snake Game (TSG) este o campanie creată pentru a încuraja mersul la școală, pe jos sau cu bicicleta, având drept grup țintă elevii și părinții acestora. Campania constă într-un joc distractiv și ușor de pus în aplicare. Pe lângă jocul efectiv, fiecare școală participantă este încurajată să organizeze acțiuni conexe și să familiarizeze elevii cu concepte precum transport sustenabil și mobilitate, mediu înconjurător și sănătate activă.
Traffic Snake Game a început ca un mic proiect în Flandra (Belgia), devenind în decursul anilor o campanie la nivel european. Practica a demonstrat că această campanie contribuie semnificativ la creșterea utilizării modurilor de transport sustenabil și la reducerea emisiilor de CO2.
Rețeaua Traffic Snake Game a fost creată pentru a răspândi și replica acest exemplu în Europa, 20 țări fiind implicate în momentul de față în această campanie. Principalul scop al rețelei este de a implementa TSG, de a crește impactul și de a disemina rezultatele și experiențele participanților. Proiectul european Traffic Snake Game Network, implementat în România de Asociația OER, este cofinanțat în perioada 2014-2017, prin programul Intelligent Energy Europe al Uniunii Europene.
Contact: www.trafficsnakegame.eu/romania
https://www.facebook.com/TrafficSnakeRomania
Asociația „Orașe Energie România” / OER
Coordonator Național – Leea CATINCESCU
Bd. M. Kogălniceanu nr. 23, bl. C7, et. 3, cam. 301, 500090 Brașov, ROMÂNIA
Tel./Fax: +40.268.547.784, office@oer.ro / leea.catincescu@abmee.ro / www.oer.ro