Păstrăm distanța, dar continuăm să ne jucăm și să ne deplasăm responsabil, în campania Traffic Snake Game România
Criza sanitară și efectele din ce în ce mai vizibile ale pandemiei riscă să umbrească debutul entuziast al elevilor în noul an școlar. Condițiile impuse pentru siguranță, distanțarea socială, variabilele scenariilor derulate în școli trimit în plan secund emoțiile și nerăbdarea caracteristice oricărui început, curiozitatea și setea de a cunoaște, veselia școlarilor fie dacă abia se cunosc sau se revăd după vacanță.
În acest context, campania Traffic Snake Game (TSG) poate contribui la bucuria celor mici, le poate readuce zâmbetul și le poate oferi un cadru jucăuș prin care să se și protejeze, să respecte normele de securitate, dar să se și deplaseze sustenabil atunci când vin la școală.
Peste 8.000 elevi din România vor lua startul în cea de-a 7-a ediție a campaniei TSG. Ca și în anii trecuți, campania începe sub egida Săptămânii Europene a Mobilității. Cele 48 școli înregistrate vor juca TSG în perioada 21 septembrie – 2 octombrie, în 12 orașe: Arad, Bistrița, Brașov, Deva, Făgăraș, Gheorgheni, Moinești, Odorheiu Secuiesc, Piatra Neamț, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare și Sibiu.
În România, campania care se derulează sub titlul „OSCAR, ȘARPELE HOINAR” a generat în urma edițiilor precedente economii impresionante de emisii CO2 și peste 350.000 km parcurși sustenabil, implicând peste 55.000 elevi. Inițiativa încurajează elevii, părinții și cadrele didactice să adopte mersul pe jos și cu bicicleta, sau orice mijloace de transport alternativ, atunci când se deplasează la școală.
Municipiul Brașov a înscris peste 1.700 elevi la această ediție. Prin intermediul ABMEE, coordonatorul local, campania va ajunge în școlile gimnaziale nr. 3 “Gheorghe Lazăr”, nr. 6 “Iacob Mureșianu”, nr. 9 “Nicolae Orghidan”, nr. 30 și nr. 31. Municipiul Brașov a implicat 12.000 elevi în edițiile anterioare, obținând peste 80.000 km parcurși sustenabil și economii de aproximativ 15 tone emisii CO2.
Deși se bazează pe implicarea voluntară a cadrelor didactice și presupune efort din partea acestora, campania s-a bucurat de apreciere în rândul elevilor și al învățătorilor. Rezultatele extraordinare au putut fi obținute datorită continuității și participării numeroase, an de an. Cele 7 generații deja trecute prin campanie demonstrează faptul că TSG poate schimba mentalități și comportamente pe termen lung, promovând modurile de deplasare ușor poluante ca distractive.
Inițial, scopul campaniei a pornit de la nevoia de a educa elevii în ideea unui transport cu emisii scăzute și de a decongestiona zonele adiacente școlilor, blocate de mașinile care aduc sau preiau elevi. Ulterior, s-au evidențiat beneficiile indirecte ale campaniei TSG:
– mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii cunosc comunitatea în care trăiesc, explorează mediul înconjurător, devin independenți și autonomi;
– deplasându-se pe cont propriu, copiii învață să se descurce singuri, deprind regulile de circulație, dezvoltă capacitatea de a anticipa acțiunile celorlalți participanți la trafic;
– mișcarea contribuie la atingerea necesarului zilnic de efort fizic recomandat, la o viață activă și sănătoasă;
– alegerea mijloacelor sustenabile de transport contribuie la prezervarea unui mediu curat, la calitatea aerului;
– mobilitatea sustenabilă, ca opțiune și mod de viață, reprezintă un act responsabil pentru adaptarea societății la schimbările climatice.
TSG 2020 se derulează în perspectiva măsurilor privind prevenirea SARS-COV-2, fiecare școală implicată în campanie urmând să respecte scenariul și măsurile adoptate conform indicațiilor Direcțiilor de Sănătate Publică.
Rezultate TSG 2019
În perioada derulării campaniei, TSG a dus la o creștere a utilizării modurilor sustenabile de transport de până la 87%. Procentul deplasărilor sustenabile a continuat să crească chiar și după finalizarea campaniei, demonstrând impactul pozitiv și efectele obținute pe termen lung. Rezultatele înregistrate de fiecare școală, sau la nivelul fiecărui oraș, pot fi consultate pe site-ul oficial al campaniei.
TSG a început ca un mic proiect în Flandra (Belgia), devenind în decursul anilor o campanie la nivel european. Proiectul Traffic Snake Game Network, coordonat în România de Asociația OER, a fost cofinanțat în perioada 2014-2016 prin programul Intelligent Energy Europe al Uniunii Europene. În primii trei ani, campania s-a organizat în paralel în 20 țări europene. După primii doi ani, România a trecut pe primul loc, înscriind cel mai mare număr de școli și elevi, realizând economii importante de combustibili și emisii CO2.